2016-02-18 09:14:00


Projekt PN: Fašnička ljubav na tradicionalan način

Kak su se negda radi meli i kak su se ženili vu februaru?

Fašničke povorke su završile, zaljubljeni su ili ostali zaljubljeni ili su to prestali biti. Škola nastavlja s radom, no nizom aktivnosti na svakom pojedinom predmetu dokazali smo da nastava može biti drukčija i zanimljiva te da ona ne mora biti nužno samo ni digitalna, ni moderna. Projekt Fašnička ljubav na tradicionalan način odvijao se cijeli tjedan kroz aktivnosti na pojedinim predmetima: hrvatskom, njemačkom i engleskom jeziku, vjeronauku, likovnoj i glazbenoj kulturi.

Kako je učiteljica Marta Lončar-Vinković ispričala, na satima njemačkog jezika poučavala je o fašničkim običajima u zemljama njemačkog govornog područja, učenici su  izrađivali čestitke za Valentinovo i zapisivali poruke na njemačkom jeziku povodom tog dana.

Na engleskom jeziku kojega predaje učiteljica Jasminka Habuš učenici su izrađivali jelovnike za romantičnu večeru, planirali putovanje u New York povodom Valentinova i razgovarali o ljubavnim problemima teenagera.

Na vjeronauku (vjeroučiteljica Ivana Štimec Protrka) raspravljalo se o braku nekad i danas. Učitelj likovne kulture Domagoj Zoričić izradio je pano sa zaljubljenim maskama i tako objedinio i Valentinovo i maškare. Svaki razred je sa svojim razrednikom izradio tematsku masku koja je trebala na neki način predstavljati povijest ili tradiciju Međimurja. Tako je 5. razred s razrednicom Dijanom Radek izradio licitarska srca, 6. razred (razrednica Marta Lončar - Vinković) je otputovao u rimsko doba na našem području i obukao se u kostime Kupida, anđela ljubavi. 7. razred je sa svojim razrednikom Goranom Mikulanom upriličio tradicionalno međimursko vjenčanje i 8. razred (razrednica Ivana Štimec Protrka) sa starim međimurskim običajem preoblačenja, gdje se muškarci oblače u žensku odjeću, a žene u mušku. Učenici su na satovima glazbene kulture uvježbavali pjesmu "Tu za len" pod vodstvom učiteljice Natalije Guterman-Vuk.

Upriličeno je i predstavljanje maski i povorka Gornjim Mihaljevcem, a sve je završilo u petak, 12. veljače tradicionalnim plesom i igrama povodom Valentinova u organizaciji 7.r Na početku programa je zbor naše škole, pod vodstvom učiteljice Natalije Guterman-Vuk, otpjevao pjesme "Došla nam je ta nedela fašinska" i "Da te ne volim".

Starinsko gostuvaje je samo dio projekta unutar školskog projekta Fašnička ljubav. Naglasak je bio na sakupljanju starih fotografija s početka prošlog stoljeća i kasnije, osim toga na sakupljanju govora u svadbenim običajima i zapisivanju istih i prikaz svega što je bilo uobičajeno za jedno takvo okupljanje. Učenici predmetne nastave opet su mogli produbljivati odnose sa svojim bakama, i djedovima, prabakama i pradjedovima, ali i sa roditeljima. Neki su čak, kako danas tehnika i tehnologija odmiče pa svako kućanstvo nema video rekorder na kojem bi mogli gledati svadbenu povorku i svečanost svojih roditelja, po prvi put vidjeli što je to kamera zabilježila davnih ili ne tako davnih godina.

Učiteljica hrvatskog jezika Lidija Novak Levatić je objedinila sakupljene materijale i sama pridonijela malim doprinosom zapisa običaja, radom Licitarsko srčeko u kojem je kazivačica Ana Panić (pok.) kazivala o običajima za skončaje, natepaje, svate, govorila o tekstovima podsnehalje i kolegice, oproštaja i dolaska svatova na konačno odredište slavlja. Osim toga, učenica Mihaela Zadravec (6.r) je u uspomenama svoje bake pronašla originalan opis starinskog gostuvaja, napisan rukom (fotografije teksta u foto-galeriji). Ostario i već zaboravljen rukopis učenici škole oživjeli su prepisivanjem i čitanjem, zamijetili su niz pravopisnih i gramatičkih pravila onoga doba. Učenica Sabina Petković (7.r) donijela je najstariju fotografiju s početka prošloga stoljeća, a prikazuje mladence (najstarija fotografija svatova u foto-galeriji). Ostali učenici donosili su fotografije zajedničkih svatova, fotografiranih zajedno s kuharima i mužikašima bez kojih niti jedno gostuvaje nije prošlo. Pripreme su dugo trajale, čak 2-3 tjedna prije samog datuma, a pomagali bi svi  u obitelji i susjedstvu. Složnost, veselje i rad, uživanje u takvoj vrsti posla vidi se na sakupljenim fotografijama, a mogli bismo reći da se ono prenijelo na učenike koji su ovim putem saznali nešto novo.

Tekstovi podsnehalje i kolegice su bili najzanimljiviji upravo djevojčicama koje su svjedočile o "ružama" koje rastu u vrtu i koje je mladenka dugo njegovala ne bi li joj one krasile buket cvijeća i cimere na dan vjenčanja. Skromno su mladenke ukrašavale svoje bukete cvijećem koje su same izradile od krep papira ili kakvog drugog papira (koji je bio jako skup u ono vrijeme), stavljale ga na duge trake i pričvršćivale koncem ili nečim drugim. Asparagus je bio zelena osnova tih dugih buketa (fotografije u foto-galeriji). Učenici 8.r. ukrasili su jedan takav buket i pročitali starinsku i modernu inačicu teksta kolegice.

Osim ovih aktivnosti, crtali su se i stripovi na temu starinskog gostuvaja, fitčeka i njihove ženidbe (Sv. Valentin). Sakupljali su se i recepti za ftičekove kolače koji su se nekada darovali djeci prilikom svadbene procesije u crkvu, dok je za one malo starije bila okrjepa vinom ili nekim domaćim likerom.

Zaboravljeni su i maškori koji bi u neko doba noći posjetili svadbu. Svojim zahtjevima i plesom radovali bi svate i tako obogatili program dodatnim igrama i huncutarijama, spelavanjima!

Velik je posao iza nas i ne samo da smo se potrudili, već smo iz "naftalina" izvukli ono što je godinama unazad čamilo negdje u ladicama naših mama i baka. Novim naraštajima smo pokazali duh nekih prijašnjih Valentinova i ostalih običaja za vrijeme svadbe, povezali ih u zajedničkom druženju. Onim starijima, barem se nadamo, izmamili smo osmijeh na lica vrativši ih u sjećanja na minule dane. 

 

Lidija Novak Levatić
učiteljica hrvatskog jezika

 

Navedene fotografije starih svatova, svatovskih običaja kao i opisa gostuvaja pogledajte na foto-galerija Projekt PN "Fašnička ljubav".

 

 


Osnovna škola Gornji Mihaljevec